Superdrys sekretesspolicy
Dina sekretessfrågor – inledning.
Här på Superdry är din integritet och datasäkerhet viktiga för oss. När du lämnar personuppgifter till oss ser vi till att alltid följa följande fyra huvudprinciper:
DET HANDLAR OM DIG
Vi använder och behandlar dina uppgifter för att hjälpa dig få ut det mesta möjliga av din relation med oss – och alltid i enlighet med lagen.
SÄKERHET
Vi håller dina uppgifter under lås och bom – dvs. i säkra och mycket begränsade miljöer.
ÖPPENHET
Vi strävar efter att vara 100 % transparenta med dig om vilka uppgifter vi samlar in och varför vi samlar in dem.
KONTROLL
Det är du som bestämmer. Du kan be om att få se de uppgifter som vi har om dig eller begära att de raderas.
Denna policy förklarar dessa principer och hur vi arbetar hårt varje dag för att leva upp till dem och respektera dem.
Vi vill vara öppna med dig om:
Vilka uppgifter vi samlar in
Hur vi använder dina uppgifter
Varför vi använder dina uppgifter på det sätt vi gör.
Vi vill också berätta allt om dina rättigheter och hur vi kan hjälpa dig att behålla kontrollen.
3. Varför vi behandlar dina uppgifter.
Vi kommer bara att behandla dina uppgifter om vi har en laglig grund att göra det. De lagliga grunder vi tillämpar är:
Kontrakt
När vi behandlar dina uppgifter för att uppfylla ett avtal som vi har ingått med dig.
Samtycke
När vi bett dig om uttryckligt tillstånd att behandla dina uppgifter för ett visst ändamål och du har lämnat ett sådant samtycke.
Legitima intressen
När vi förlitar oss på våra intressen som skäl för att behandla dina uppgifter, i allmänhet för att tillhandahålla de bästa produkterna och tjänsterna på det säkraste och lämpligaste sättet.
Juridisk skyldighet
När vi har en lagstadgad eller annan rättslig skyldighet att behandla informationen, till exempel vid en brottsutredning eller för att meddela dig viss information.
Vi vill att vår relation med dig ska vara öppen, stark och gagna båda parter. Under de olika stadierna i vårt avtalsförhållande kan du lämna viss information till oss. Vi använder dina uppgifter på flera olika sätt och vad vi gör med dem beror på uppgifterna. Underlåtenhet att tillhandahålla vissa av de personuppgifter som vi behöver kan ha en negativ inverkan på vår förmåga att kommunicera med dig; till exempel kommer vi inte att kunna tillhandahålla produkter eller tjänster som du är intresserad av.
Det är viktigt att de personuppgifter vi har om dig är korrekta och aktuella. Vänligen meddela oss om dina personuppgifter ändras under perioden för din interaktion med oss. Det kan du göra genom att skicka e-post till care@superdry.com eller via ditt konto om du har ett.
4. Uppgifter vi samlar in.
Tabellerna nedan beskriver detta i detalj och visar vad vi använder, hur vi använder det och varför vi använder det.
Vår webbplats riktar sig till en allmän publik, men vi samlar inte medvetet in uppgifter från barn under 13 år eller säljer produkter till barn. Om du är under 13 år får du inte använda eller skicka in dina uppgifter till webbplatsen.
4.1 Vår webbplats
When you order products from us online, at iKiosks (in stores and at some franchise locations) or set up an online account, we may collect personal details from you like your name, date of birth, gender, address, email address, social media handle, screen name and phone number. Some of this information is mandatory and other information is only provided with your consent.
We do not hold your payment card details. Financial transactions take place directly and securely with our payment provider.
We have to deliver your purchases to you and be able to communicate with you about your order. This means that we use and process your details to enable us to do this. We therefore pass some of your details to trusted third parties like couriers and logistics companies. It would be difficult to physically send your orders to you if we weren’t able to use your information for this purpose.
It also helps us direct you to products and style choices most relevant to you and your shopping experience.
Being able to send product to you is an important part of our contractual commitment to you.
It is in our legitimate interests to collect information from you which helps us direct you to products and style choices most relevant to you and your shopping experience.
Proof of your identity.
We sometimes need to check your identity – for example: to confirm it is you that placed an order, or if you say you are a student or someone else able to benefit from discounts or special offers.
It’s an important part of our contractual commitment to you and ensures that we know who we are dealing with and that things like discounts and offers are applied in a legitimate way.
We may use your browsing behaviour to personalise your experience.
To get you to the products that you want faster.
It’s important to us and in our legitimate interests that you get the best out of your shopping experience.
We may use information about you to improve our products, services and customer experiences for both you and others. This may include working with our agents and business partners to improve the products and services we offer, and develop new content, products and services.
To help us define groups of audiences to send adverts to, based on factors like interests, age, location and more, so we can show adverts to the people most likely to be interested in the products and services being promoted.
It’s important to us and in our legitimate interests that you and all of our customers get the best out of your shopping experience.
Send you account and service updates, such as updates to our Terms and Conditions and order confirmations.
To keep you informed of any changes to our services or our contractual terms with you.
Legally, we have to do this, it’s an important part of our contractual commitment to you.
När du beställer produkter från oss online, i iKiosker (i butiker och på vissa franchiseplatser) eller skapar ett internetkonto, kan vi samla in personuppgifter från dig som ditt namn, födelsedatum, kön, postadress, e-postadress, användarnamn i sociala medier, signatur och telefonnummer. En del av denna information är obligatorisk medan andra uppgifter enbart lämnas ut med ditt samtycke.
Vi sparar inte dina betalkortsuppgifter. Ekonomiska transaktioner görs direkt och säkert via vår betalningsleverantör.
Vi måste kunna leverera dina inköp till dig och kunna kommunicera med dig om din beställning. Det innebär att vi använder och behandlar dina uppgifter för att göra det möjligt för oss att göra detta. Vi vidarebefordrar därför en del av dina uppgifter till betrodda tredje parter, som budfirmor och logistikföretag. Det skulle vara svårt att fysiskt skicka dina beställningar till dig om vi inte kunde använda dina uppgifter för detta ändamål.
Det hjälper oss också att guida dig till de produkter och stilval som är mest relevanta för dig och din shoppingupplevelse.
Att kunna skicka produkter till dig är en viktig del av vårt avtalsenliga åtagande gentemot dig.
Det ligger i vårt legitima intresse att samla in uppgifter från dig som hjälper oss att leda dig till de produkter och stilval som är mest relevanta för dig och din shoppingupplevelse.
Dokumentation som styrker din identitet.
Ibland behöver vi kontrollera din identitet – till exempel för att bekräfta att det är du som har gjort en beställning, eller om du angett att du är student eller någon annan som har rätt till våra rabatter eller specialerbjudanden.
Det är en viktig del av vårt avtalsmässiga åtagande gentemot dig och säkerställer att vi vet vilka vi har att göra med och att sådant som rabatter och erbjudanden tillämpas på rätt sätt.
Vi kan hända att vi använder ditt surfbeteende för att anpassa din upplevelse.
För att dirigera dig till produkterna du vill ha snabbare.
Det är viktigt för oss och i vårt legitima intresse att du får ut det bästa av din shoppingupplevelse.
Vi kan komma att använda information om dig för att förbättra våra produkter, tjänster och kundupplevelser för både dig och andra. Det kan inbegripa samarbete med våra agenter och affärspartner för att förbättra de produkter och tjänster som vi erbjuder och utveckla nytt innehåll, nya produkter och nya tjänster.
För att hjälpa oss att definiera målgrupper att skicka annonser till, baserat på faktorer som intressen, ålder, plats m.m., så att vi kan visa annonser för de personer som mest sannolikt är intresserade av de produkter och tjänster som marknadsförs.
Det är viktigt för oss och i vårt berättigade intresse att du och alla våra kunder får en så bra shoppingupplevelse som möjligt.
För att skicka konto- och serviceuppdateringar, till exempel uppdateringar av våra villkor och orderbekräftelser.
För att hålla dig informerad om eventuella ändringar av våra tjänster eller våra avtalsvillkor med dig.
Att kunna skicka produkter till dig är en viktig del av vårt avtalsenliga åtagande till dig.
4.2 Din beställnings- och sökhistorik.
When you order products from us online, at iKiosks (in stores and at some franchise locations) or set up an online account, we may collect personal details from you like your name, date of birth, gender, address, email address, social media handle, screen name and phone number. Some of this information is mandatory and other information is only provided with your consent.
We do not hold your payment card details. Financial transactions take place directly and securely with our payment provider.
We have to deliver your purchases to you and be able to communicate with you about your order. This means that we use and process your details to enable us to do this. We therefore pass some of your details to trusted third parties like couriers and logistics companies. It would be difficult to physically send your orders to you if we weren’t able to use your information for this purpose.
It also helps us direct you to products and style choices most relevant to you and your shopping experience.
Being able to send product to you is an important part of our contractual commitment to you.
It is in our legitimate interests to collect information from you which helps us direct you to products and style choices most relevant to you and your shopping experience.
Proof of your identity.
We sometimes need to check your identity – for example: to confirm it is you that placed an order, or if you say you are a student or someone else able to benefit from discounts or special offers.
It’s an important part of our contractual commitment to you and ensures that we know who we are dealing with and that things like discounts and offers are applied in a legitimate way.
We may use your browsing behaviour to personalise your experience.
To get you to the products that you want faster.
It’s important to us and in our legitimate interests that you get the best out of your shopping experience.
We may use information about you to improve our products, services and customer experiences for both you and others. This may include working with our agents and business partners to improve the products and services we offer, and develop new content, products and services.
To help us define groups of audiences to send adverts to, based on factors like interests, age, location and more, so we can show adverts to the people most likely to be interested in the products and services being promoted.
It’s important to us and in our legitimate interests that you and all of our customers get the best out of your shopping experience.
Send you account and service updates, such as updates to our Terms and Conditions and order confirmations.
To keep you informed of any changes to our services or our contractual terms with you.
Legally, we have to do this, it’s an important part of our contractual commitment to you.
Vi kommer att spara uppgifter om dina beställningar och din beställningshistorik enligt villkoren i denna policy.
Vi måste se till att vi hanterar frågor som returer eller felaktiga produkter på rätt sätt och skydda oss mot bedrägerier.
Det här är en del av vår avtalsförpliktelse gentemot dig.
För att analysera vad du har köpt, sökt efter eller returnerat, vilket hjälper oss att ta reda på vad du gillar.
För att säkerställa att vi erbjuder dig det du vill ha och den bästa service vi kan ge.
Det är viktigt att vi känner till dina preferenser för att kunna erbjuda dig den bästa upplevelsen. Det ligger i vårt legitima intresse att erbjuda dig bästa möjliga service.
4.3 Din kroppsstorlek och -form, om du väljer att berätta detta för oss.
When you order products from us online, at iKiosks (in stores and at some franchise locations) or set up an online account, we may collect personal details from you like your name, date of birth, gender, address, email address, social media handle, screen name and phone number. Some of this information is mandatory and other information is only provided with your consent.
We do not hold your payment card details. Financial transactions take place directly and securely with our payment provider.
We have to deliver your purchases to you and be able to communicate with you about your order. This means that we use and process your details to enable us to do this. We therefore pass some of your details to trusted third parties like couriers and logistics companies. It would be difficult to physically send your orders to you if we weren’t able to use your information for this purpose.
It also helps us direct you to products and style choices most relevant to you and your shopping experience.
Being able to send product to you is an important part of our contractual commitment to you.
It is in our legitimate interests to collect information from you which helps us direct you to products and style choices most relevant to you and your shopping experience.
Proof of your identity.
We sometimes need to check your identity – for example: to confirm it is you that placed an order, or if you say you are a student or someone else able to benefit from discounts or special offers.
It’s an important part of our contractual commitment to you and ensures that we know who we are dealing with and that things like discounts and offers are applied in a legitimate way.
We may use your browsing behaviour to personalise your experience.
To get you to the products that you want faster.
It’s important to us and in our legitimate interests that you get the best out of your shopping experience.
We may use information about you to improve our products, services and customer experiences for both you and others. This may include working with our agents and business partners to improve the products and services we offer, and develop new content, products and services.
To help us define groups of audiences to send adverts to, based on factors like interests, age, location and more, so we can show adverts to the people most likely to be interested in the products and services being promoted.
It’s important to us and in our legitimate interests that you and all of our customers get the best out of your shopping experience.
Send you account and service updates, such as updates to our Terms and Conditions and order confirmations.
To keep you informed of any changes to our services or our contractual terms with you.
Legally, we have to do this, it’s an important part of our contractual commitment to you.
Vi anlitar en tredje part som hjälper oss att rekommendera produkter, föreslå storlekar och informera om hur plaggen passar. Det är en valfri preferens som utgör en del av din köpprocess på nätet.
Vi vill att du ska älska produkterna du köper från oss och ge dig bästa möjliga chans att hitta din favoritprodukt i rätt storlek redan från början.
Det är viktigt för oss att du hittar rätt produkter för dig i rätt storlek.
För mer information, läs vår tredjepartsleverantörs sekretesspolicy. Du ser den när du använder verktyget för att hitta rätt storlek.
Analyse what you have bought, searched for, or returned, which helps us find out what you like.
To ensure we are giving you what you want, providing you with the best service we can.
It is important for us to know your preferences and to give you the best experience. It is in our legitimate interest to provide you with the best service.
4.4 Marknadsföring.
When you order products from us online, at iKiosks (in stores and at some franchise locations) or set up an online account, we may collect personal details from you like your name, date of birth, gender, address, email address, social media handle, screen name and phone number. Some of this information is mandatory and other information is only provided with your consent.
We do not hold your payment card details. Financial transactions take place directly and securely with our payment provider.
We have to deliver your purchases to you and be able to communicate with you about your order. This means that we use and process your details to enable us to do this. We therefore pass some of your details to trusted third parties like couriers and logistics companies. It would be difficult to physically send your orders to you if we weren’t able to use your information for this purpose.
It also helps us direct you to products and style choices most relevant to you and your shopping experience.
Being able to send product to you is an important part of our contractual commitment to you.
It is in our legitimate interests to collect information from you which helps us direct you to products and style choices most relevant to you and your shopping experience.
Proof of your identity.
We sometimes need to check your identity – for example: to confirm it is you that placed an order, or if you say you are a student or someone else able to benefit from discounts or special offers.
It’s an important part of our contractual commitment to you and ensures that we know who we are dealing with and that things like discounts and offers are applied in a legitimate way.
We may use your browsing behaviour to personalise your experience.
To get you to the products that you want faster.
It’s important to us and in our legitimate interests that you get the best out of your shopping experience.
We may use information about you to improve our products, services and customer experiences for both you and others. This may include working with our agents and business partners to improve the products and services we offer, and develop new content, products and services.
To help us define groups of audiences to send adverts to, based on factors like interests, age, location and more, so we can show adverts to the people most likely to be interested in the products and services being promoted.
It’s important to us and in our legitimate interests that you and all of our customers get the best out of your shopping experience.
Send you account and service updates, such as updates to our Terms and Conditions and order confirmations.
To keep you informed of any changes to our services or our contractual terms with you.
Legally, we have to do this, it’s an important part of our contractual commitment to you.
Om du kontaktar oss via någon kanal, inklusive via internet eller i butik, kan vi fråga om du vill få marknadskommunikation från oss. Om du svarar ja kommer vi att registrera detta val i din kundprofil. Marknadsföringsmejl kan innehålla spårningspixlar som gör det möjligt för oss att se hur du har agerat när du fått ett visst marknadsföringsmejl.
Om du har valt att få marknadskommunikation från oss kommer vi att använda dina personuppgifter för att informera dig om Superdry-produkter, kampanjer, tävlingar och specialerbjudanden som kan vara intressanta för dig. Denna information kommer att skickas till dig via nätet (antingen som e-post, i ett nyhetsbrev, via sociala medier eller i sökmotorer som banderoller eller annonser.
Det är viktigt för oss att du hittar rätt produkter för dig och att vi har möjlighet att berätta om våra nya produkter. Det gör vi bara om du gett ditt samtycke.
När du besöker vår webbplats kan vi fråga om du vill välja att få sms från oss. Vi använder en betrodd tredje part som skickar textmeddelanden för vår räkning. Om du väljer att tacka ja kommer den tredje parten att lagra informationen du lämnar, inklusive ditt telefonnummer, och även de tidpunkter då du läser ett sms.
Om du anmäler dig kommer du att få sms om våra produkter, kampanjerbjudanden, tävlingar och mycket mer. Vi kan använda data som vi automatiskt har samlat in, baserat på dina handlingar på vår webbplats, för att skräddarsy de sms du får.
Det är viktigt för oss att du känner till våra produkter. Vi kommer bara att skicka dig sms där du har gett ditt samtycke till det. Du har rätt att när som helst att avregistrera dig från dessa sms.
När du köper produkter från våra butiker skickar vi dig marknadsföringskommunikation om liknande Superdry-produkter som kan vara av intresse för dig.
Vi kommer att använda dina personuppgifter för att berätta för dig om liknande Superdry-produkter som kan vara av intresse för dig. Dessa meddelanden kommer att skickas till dig via nätet (antingen via e-post som nyhetsbrev, via sociala medier eller sökmotor som banners, push-meddelanden eller annonser).
Det ligger i vårt legitima intresse och är användbart för dig att vi skickar information om våra senaste produkter som kan vara av intresse för dig
Om du har gjort ett köp på nätet eller kommunicerat med en butik via e-post kan vi dela dina personuppgifter med tredje part, som kommer att visa bannerannonser i dina flöden på sociala medier.
Vi delar dina personuppgifter med tredje part så att de kan meddela dig via dina flöden på sociala medier om Superdry-produkter som kan vara av intresse för dig.
Det ligger i vårt legitima intresse och är användbart för dig att vi skickar information via banners på sociala medier om våra senaste produkter som kan vara av intresse för dig.
4.5 Information om din mobil eller bärbara dator och hur du använder vår webbplats och app.
When you order products from us online, at iKiosks (in stores and at some franchise locations) or set up an online account, we may collect personal details from you like your name, date of birth, gender, address, email address, social media handle, screen name and phone number. Some of this information is mandatory and other information is only provided with your consent.
We do not hold your payment card details. Financial transactions take place directly and securely with our payment provider.
We have to deliver your purchases to you and be able to communicate with you about your order. This means that we use and process your details to enable us to do this. We therefore pass some of your details to trusted third parties like couriers and logistics companies. It would be difficult to physically send your orders to you if we weren’t able to use your information for this purpose.
It also helps us direct you to products and style choices most relevant to you and your shopping experience.
Being able to send product to you is an important part of our contractual commitment to you.
It is in our legitimate interests to collect information from you which helps us direct you to products and style choices most relevant to you and your shopping experience.
Proof of your identity.
We sometimes need to check your identity – for example: to confirm it is you that placed an order, or if you say you are a student or someone else able to benefit from discounts or special offers.
It’s an important part of our contractual commitment to you and ensures that we know who we are dealing with and that things like discounts and offers are applied in a legitimate way.
We may use your browsing behaviour to personalise your experience.
To get you to the products that you want faster.
It’s important to us and in our legitimate interests that you get the best out of your shopping experience.
We may use information about you to improve our products, services and customer experiences for both you and others. This may include working with our agents and business partners to improve the products and services we offer, and develop new content, products and services.
To help us define groups of audiences to send adverts to, based on factors like interests, age, location and more, so we can show adverts to the people most likely to be interested in the products and services being promoted.
It’s important to us and in our legitimate interests that you and all of our customers get the best out of your shopping experience.
Send you account and service updates, such as updates to our Terms and Conditions and order confirmations.
To keep you informed of any changes to our services or our contractual terms with you.
Legally, we have to do this, it’s an important part of our contractual commitment to you.
Identifiera dig när du besöker vår webbplats, loggar in på ditt konto eller kontaktar oss. Vi gör det genom att matcha din e-postadress, IP-adress eller andra kontaktuppgifter mot uppgifterna vi har om dig.
Att kontrollera din identitet hjälper oss att säkra dina uppgifter från bedragare och säkerställa att du är den du säger att du är. Det gör det också lättare att personanpassa din upplevelse. Om vi kommer ihåg dig kan vi ge dig bästa möjliga shoppingupplevelse.
Vi är förpliktigade enligt lag att göra detta och det är även viktigt för oss att kunna tillhandahålla de bästa produkterna och tjänsterna på det säkraste och lämpligaste sättet. Det är också viktigt för oss och i vårt legitima intresse att du får den bästa möjliga shoppingupplevelsen.
Förbättra vår webbplats och ange standardalternativ för dig (till exempel språk och valuta).
Det är viktigt för oss, och mycket enklare för dig, om vi vet vilket språk och vilken valuta du föredrar. Det hjälper oss också att skydda dina uppgifter.
Det är viktigt för oss och ligger i vårt legitima intresse att veta vad du gillar för att kunna ge dig den bästa shoppingupplevelsen.
Visa annonser från Superdry när du surfar på nätet.
Så att du kan se de av våra senaste produkter och erbjudanden som vi tror att du kommer att gilla.
Det är viktigt för oss och ligger i vårt legitima intresse att visa dig saker vi tror att du kommer att gilla.
Vi använder en tredjepartsleverantör av tjänster för att samla in data för vår räkning på internet och ibland på vår webbplats. Vissa av dessa tjänsteleverantörer kan samla in information om dina besök på vår webbplats och din interaktion med våra produkter (inklusive där vi ser att du har avbrutit ett pågående köp eller glömt att slutföra en transaktion) och tjänster för att skräddarsy marknadsföringsmeddelanden på denna webbplats och andra webbplatser, eller för att kommunicera i realtid, anpassa denna webbplats eller förbättra din profil.
Vi anonymiserar och aggregerar även personlig information (så att den inte identifierar dig) och använder den för syften som att testa våra IT-system, forskning, dataanalys, förbättra vår webbplats och app och utveckla nya produkter och tjänster.
För att skydda vår webbplats och förbättra våra tjänster.
Det är viktigt för oss och i vårt legitima intresse att göra vår kommunikation med dig relevant och se till att du har åtkomst till våra mest relevanta produkter och innehåll.
4.6 Kundtjänst
When you order products from us online, at iKiosks (in stores and at some franchise locations) or set up an online account, we may collect personal details from you like your name, date of birth, gender, address, email address, social media handle, screen name and phone number. Some of this information is mandatory and other information is only provided with your consent.
We do not hold your payment card details. Financial transactions take place directly and securely with our payment provider.
We have to deliver your purchases to you and be able to communicate with you about your order. This means that we use and process your details to enable us to do this. We therefore pass some of your details to trusted third parties like couriers and logistics companies. It would be difficult to physically send your orders to you if we weren’t able to use your information for this purpose.
It also helps us direct you to products and style choices most relevant to you and your shopping experience.
Being able to send product to you is an important part of our contractual commitment to you.
It is in our legitimate interests to collect information from you which helps us direct you to products and style choices most relevant to you and your shopping experience.
Proof of your identity.
We sometimes need to check your identity – for example: to confirm it is you that placed an order, or if you say you are a student or someone else able to benefit from discounts or special offers.
It’s an important part of our contractual commitment to you and ensures that we know who we are dealing with and that things like discounts and offers are applied in a legitimate way.
We may use your browsing behaviour to personalise your experience.
To get you to the products that you want faster.
It’s important to us and in our legitimate interests that you get the best out of your shopping experience.
We may use information about you to improve our products, services and customer experiences for both you and others. This may include working with our agents and business partners to improve the products and services we offer, and develop new content, products and services.
To help us define groups of audiences to send adverts to, based on factors like interests, age, location and more, so we can show adverts to the people most likely to be interested in the products and services being promoted.
It’s important to us and in our legitimate interests that you and all of our customers get the best out of your shopping experience.
Send you account and service updates, such as updates to our Terms and Conditions and order confirmations.
To keep you informed of any changes to our services or our contractual terms with you.
Legally, we have to do this, it’s an important part of our contractual commitment to you.
När du kontaktar oss via telefon, chatt, e-post eller vår kundtjänstportal kommer vi att samla in information från dig om din beställnings- och inköpshistorik, liksom dina personuppgifter. Vi kan ibland komma att spela in våra samtal med dig.
Vi vill kunna behandla ditt ärende på rätt sätt för att kunna ge dig så bra service som möjligt. Vi vill också förbättra de tjänster och den kundsupport som vi redan tillhandahåller.
Det är en viktig del av vår tjänst och även en del av vårt avtalsenliga åtagande gentemot dig. Det är viktigt att vi känner till dina preferenser för att kunna erbjuda dig bästa möjliga kundupplevelse.
Vi använder offentliga informationskällor för att hjälpa oss utreda bedräglig verksamhet.
Att behöva förebygga och upptäcka bedrägerier, mot antingen dig eller oss, är olyckligt, men absolut nödvändigt
Det är viktigt att vi känner till dina preferenser för att kunna erbjuda dig bästa möjliga kundupplevelse.
4.7 Sociala medier.
When you order products from us online, at iKiosks (in stores and at some franchise locations) or set up an online account, we may collect personal details from you like your name, date of birth, gender, address, email address, social media handle, screen name and phone number. Some of this information is mandatory and other information is only provided with your consent.
We do not hold your payment card details. Financial transactions take place directly and securely with our payment provider.
We have to deliver your purchases to you and be able to communicate with you about your order. This means that we use and process your details to enable us to do this. We therefore pass some of your details to trusted third parties like couriers and logistics companies. It would be difficult to physically send your orders to you if we weren’t able to use your information for this purpose.
It also helps us direct you to products and style choices most relevant to you and your shopping experience.
Being able to send product to you is an important part of our contractual commitment to you.
It is in our legitimate interests to collect information from you which helps us direct you to products and style choices most relevant to you and your shopping experience.
Proof of your identity.
We sometimes need to check your identity – for example: to confirm it is you that placed an order, or if you say you are a student or someone else able to benefit from discounts or special offers.
It’s an important part of our contractual commitment to you and ensures that we know who we are dealing with and that things like discounts and offers are applied in a legitimate way.
We may use your browsing behaviour to personalise your experience.
To get you to the products that you want faster.
It’s important to us and in our legitimate interests that you get the best out of your shopping experience.
We may use information about you to improve our products, services and customer experiences for both you and others. This may include working with our agents and business partners to improve the products and services we offer, and develop new content, products and services.
To help us define groups of audiences to send adverts to, based on factors like interests, age, location and more, so we can show adverts to the people most likely to be interested in the products and services being promoted.
It’s important to us and in our legitimate interests that you and all of our customers get the best out of your shopping experience.
Send you account and service updates, such as updates to our Terms and Conditions and order confirmations.
To keep you informed of any changes to our services or our contractual terms with you.
Legally, we have to do this, it’s an important part of our contractual commitment to you.
Vi kan tillåta dig att länka ditt konto i sociala medier till ditt Superdrykonto så att du enkelt kan logga in utan att behöva skapa ett särskilt konto.
To make it easier for you to use our website and purchase those items you want.
It is important for us, and in our legitimate interest, that you get the best shopping experience.
We may use any details you give us about your social media accounts to understand what you like, how you might share your likes with your friends and how you might influence others with your style.
It helps improve any recommendations we make to you and we may invite you to take part in surveys, reward schemes and other fashion related activities.To prevent and detect fraud against either you or us – unfortunate, but absolutely essential
This is important for us to protect our service, to protect you and to stop this from happening.
When you tag us in a social post, we may monitor that, including your views or opinions about us.
We may want to respond to you or react, particularly if you are unhappy with something.
It is important for us and in our legitimate interest to know what you think about us so we can continually improve what we do.This is important for us to protect our service, to protect you and to stop this from happening.
4.8 surveys, Feedback & Competitions
When you order products from us online, at iKiosks (in stores and at some franchise locations) or set up an online account, we may collect personal details from you like your name, date of birth, gender, address, email address, social media handle, screen name and phone number. Some of this information is mandatory and other information is only provided with your consent.
We do not hold your payment card details. Financial transactions take place directly and securely with our payment provider.
We have to deliver your purchases to you and be able to communicate with you about your order. This means that we use and process your details to enable us to do this. We therefore pass some of your details to trusted third parties like couriers and logistics companies. It would be difficult to physically send your orders to you if we weren’t able to use your information for this purpose.
It also helps us direct you to products and style choices most relevant to you and your shopping experience.
Being able to send product to you is an important part of our contractual commitment to you.
It is in our legitimate interests to collect information from you which helps us direct you to products and style choices most relevant to you and your shopping experience.
Proof of your identity.
We sometimes need to check your identity – for example: to confirm it is you that placed an order, or if you say you are a student or someone else able to benefit from discounts or special offers.
It’s an important part of our contractual commitment to you and ensures that we know who we are dealing with and that things like discounts and offers are applied in a legitimate way.
We may use your browsing behaviour to personalise your experience.
To get you to the products that you want faster.
It’s important to us and in our legitimate interests that you get the best out of your shopping experience.
We may use information about you to improve our products, services and customer experiences for both you and others. This may include working with our agents and business partners to improve the products and services we offer, and develop new content, products and services.
To help us define groups of audiences to send adverts to, based on factors like interests, age, location and more, so we can show adverts to the people most likely to be interested in the products and services being promoted.
It’s important to us and in our legitimate interests that you and all of our customers get the best out of your shopping experience.
Send you account and service updates, such as updates to our Terms and Conditions and order confirmations.
To keep you informed of any changes to our services or our contractual terms with you.
Legally, we have to do this, it’s an important part of our contractual commitment to you.
We occasionally ask for feedback on our products or how you feel we are doing. Sometimes, we will use trusted third party providers to do this. Generally, responses are anonymized but we may want to respond to you directly, for example if you mention you are unhappy with something.
It makes good sense to check how you feel about us and your purchases from time to time and we can use this information to improve our service.
It’s up to you whether you take part, so you would always provide feedback with your consent. If you receive feedback requests from trusted third parties you can always elect to opt out.
We use a third party which will enable you to participate in our Refer a Friend programme, should you elect to do so.
We want to give you the opportunity to benefit from special offers as a result of you helping us to grow our family of fans.
Your data and your friend’s data will be processed in line with the third party’s privacy policy which can be found when you elect to participate.
We regularly run competitions and giveaways which may mean that you provide us with some information as part of your entry to the competitions. The information helps us to manage the competitions that you choose to enter and get prizes to the winners.
We will let you know how we use your data at the point of entry, and all of our competitions have specific Terms and Conditions which gives you more information.
We need to let you know if you win.
If you take part we will treat this as an important contractual commitment to youIf you take part we will treat this as an important contractual commitment to you.
4.9 IN-STORE
When you order products from us online, at iKiosks (in stores and at some franchise locations) or set up an online account, we may collect personal details from you like your name, date of birth, gender, address, email address, social media handle, screen name and phone number. Some of this information is mandatory and other information is only provided with your consent.
We do not hold your payment card details. Financial transactions take place directly and securely with our payment provider.
We have to deliver your purchases to you and be able to communicate with you about your order. This means that we use and process your details to enable us to do this. We therefore pass some of your details to trusted third parties like couriers and logistics companies. It would be difficult to physically send your orders to you if we weren’t able to use your information for this purpose.
It also helps us direct you to products and style choices most relevant to you and your shopping experience.
Being able to send product to you is an important part of our contractual commitment to you.
It is in our legitimate interests to collect information from you which helps us direct you to products and style choices most relevant to you and your shopping experience.
Proof of your identity.
We sometimes need to check your identity – for example: to confirm it is you that placed an order, or if you say you are a student or someone else able to benefit from discounts or special offers.
It’s an important part of our contractual commitment to you and ensures that we know who we are dealing with and that things like discounts and offers are applied in a legitimate way.
We may use your browsing behaviour to personalise your experience.
To get you to the products that you want faster.
It’s important to us and in our legitimate interests that you get the best out of your shopping experience.
We may use information about you to improve our products, services and customer experiences for both you and others. This may include working with our agents and business partners to improve the products and services we offer, and develop new content, products and services.
To help us define groups of audiences to send adverts to, based on factors like interests, age, location and more, so we can show adverts to the people most likely to be interested in the products and services being promoted.
It’s important to us and in our legitimate interests that you and all of our customers get the best out of your shopping experience.
Send you account and service updates, such as updates to our Terms and Conditions and order confirmations.
To keep you informed of any changes to our services or our contractual terms with you.
Legally, we have to do this, it’s an important part of our contractual commitment to you.
In our stores we use CCTV footage which may include footage of you if you visit one of our stores.
We use CCTV for security monitoring to protect you and our staff. We may also use it for market research purposes so that we can best arrange our stores and stock the ranges our customers will be most interested in.
We have a legal obligation to ensure that our staff are protected. We also want to make sure you get the best in-store experience.
You may be asked for some personal details at the till in store. This is to enable us to provide you with paperless receipts. If you are an existing online customer and have an account with us, we will link this information through to your online account.
To be able to send you a receipt for your purchase electronically (to help save the environment!) and to enable you to keep a record of all of your purchases in one place.
There is no obligation for you to receive receipts electronically. It would be done with your consent. But we do like to help you maintain a proper record of your purchases to help our customer services team in case there are any issues with your purchase.
When we process your order at tills at the store or at in-store iKiosks (in our own stores and at some franchise store locations), we will take payment card information. We do not hold your payment card details. Financial transactions take place directly and securely with our payment provider.
To process your transaction.
Receiving payment is an important part of our contractual relationship with you.
5. Delning av din information
Vi säljer inte och kommer inte att sälja några av dina personuppgifter till någon tredje part för ren ekonomisk vinning. Vi vill förtjäna och behålla ditt fortsatta förtroende, och vi anser att detta är absolut nödvändigt för att göra det.
Vi delar dock dina uppgifter med följande kategorier av företag som en viktig del av att kunna tillhandahålla våra tjänster till dig:
- Företag i Superdrykoncernen, eftersom vissa företag inom koncernen ibland ansvarar för vissa verksamheter.
- Företag som utför vissa tjänster för att leverera dina inköp till dig, såsom lagerhållning, packning av beställningar och leveranser.
- Professionella tjänsteleverantörer, såsom marknadsföringsbyråer, annonspartner och webbplatsvärdar, som hjälper oss att driva vår verksamhet eller att få återkoppling från dig.
- Dotterbolag som hjälper oss att kontakta potentiella nya kunder eller marknadsföra våra produkter på sina webbplatser.
- Kreditupplysningsbyråer samt brottsbekämpande och bedrägeriförebyggande organ, så att vi kan bidra till att bekämpa bedrägerier.
Om vi delar dina personuppgifter med tredje part kommer det endast att göras för att uppnå ett legitimt och lagligt syfte eller med ditt samtycke. Vi kommer alltid att bedöma den berörda tredje parten och dess säkerhetsåtgärder för att säkerställa att du kan förvänta dig en liknande skyddsnivå i fråga om dina personuppgifter när en sådan överföring äger rum.
Om du vill veta mer om de tredje parter som vi kan komma att dela personuppgifter med, eller hur du får reda på mer om hur de kommer att använda dina uppgifter, kan du kontakta oss här.
8. Visa annonser för Superdry på nätet.
Vi använder webbannonsering för att underrätta dig om vad vi gör och för att hjälpa dig att se och hitta våra produkter.
Banderoller och annonser från Superdry kan visas när du besöker andra webbplatser och appar, till exempel sociala medier. Vi hanterar detta genom en mängd olika digitala marknadsföringsnätverk och annonsutbyten. Vi använder också en rad olika reklamtekniker och vissa av dessa är utformade för att göra din upplevelse mer personlig.
De banderoller och annonser du ser är baserade på information som vi har om dig, eller din tidigare användning av Superdrys webbplats (till exempel din Superdrysökhistorik och det innehåll du läst på Superdry) eller på banderoller eller annonser från Superdry som du tidigare har klickat på.
Mer information om vår användning av reklamteknik och webbkakor hittar du i vårt kakmeddelande.
9. Internationell överföring av uppgifter.
Superdry är ett globalt företag med verksamhet i och utanför Storbritannien och vi använder leverantörer och leveranscenter över hela världen.
Ibland är det nödvändigt att dela dina personuppgifter utanför Storbritannien och/eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), eller så samlas de in utanför Storbritannien och/eller EES. Detta inträffar vanligtvis när tjänsteleverantörer till vår verksamhet är belägna utanför EES eller om du är baserad utanför EES. Dessa överföringar omfattas av särskilda regler i dataskyddslagarna.
Detsamma gäller all överföring av personuppgifter till en annan del av vår företagskoncern som är baserade utanför Storbritannien och/eller EES. Vi tillämpar också samma standarder på all överföring av personuppgifter mellan medlemmar i vår grupp, oavsett var koncernföretaget är baserat.
Om vi överför dina personuppgifter utanför Storbritannien och/eller EES kommer vi att se till att överföringen sker i enlighet med dataskyddslagstiftningen och att alla personuppgifter är säkra. Vår standardpraxis är att utvärdera lagar och praxis i destinationslandet, relevant tjänsteleverantör och de säkerhetsåtgärder som ska vidtas i fråga om personuppgifter i utlandet. När en sådan överföring görs kan du alltid förvänta dig en liknande skyddsnivå i fråga om dina personuppgifter.
Våra chefer och annan nyckelpersonal som arbetar för oss kan under begränsade omständigheter få tillgång till personuppgifter från länder utanför Storbritannien och EES om de arbetar utomlands utanför Storbritannien eller EES. Om de gör det kommer de att använda våra säkerhetsåtgärder och samma rättsliga skydd kommer att gälla som skulle gälla för att få tillgång till personuppgifter från våra lokaler. Under begränsade omständigheter kan de personer till vilka vi lämnar ut personuppgifter befinna sig utanför Storbritannien och EES och vi kommer inte att ha någon befintlig relation med dem, till exempel en utländsk poliskår. I dessa fall kommer vi att ålägga alla enligt lag nödvändiga skydd för de personuppgifter som krävs enligt lag innan de lämnas ut.
Om du är bosatt utanför Storbritannien och/eller EES kan dina personuppgifter fortfarande lagras och användas utanför Storbritannien och/eller EES, men i de flesta fall kommer personuppgiftsansvarig för dina personuppgifter att vara Superdry i Storbritannien, som beskrivs ovan. Om du vill ha mer information om hur vi skyddar dina personuppgifter i samband med internationella överföringar kan du kontakta vår DPO här.
10. Förvaring av dina uppgifter.
Vi behåller din information så länge som du fortsätter att vara en Superdrykund och så länge som vi måste behålla den för att säkerställa att vi uppfyller våra rättsliga skyldigheter över hela världen.
Om du inte har valt att få marknadskommunikation från oss eller behåller en aktiv kundprofil hos oss genom att beställa produkter med minst tre års intervall, behåller vi din information under följande tidsperioder:
Webbplatser: Om du öppnar ett konto via någon av Superdrys webbplatser kommer vi att behålla dina personuppgifter på webbplatsens databas i tre år efter din senaste beställning. Om du väljer att shoppa som gäst utan att öppna ett konto behåller vi dina personuppgifter i webbplatsens databas i 90 dagar. Uppgifter om var och en av dina beställningar sparas i sju år.
E-kvitton: Om du registrerar dig för att ta emot e-kvitton i en Superdrybutik behåller vi dina personuppgifter i sju år.
Tävlingar och kampanjer: Om du deltar i en tävling eller kampanj raderar vi dina personuppgifter så snart vi har avslutat tävlingen eller kampanjen.
Kundtjänst: Om du kontaktar vår kundtjänst behåller vi dina personuppgifter i sju år.
Om du vill att vi ska radera den information vi har lagrat om dig kan du klicka här och begära att vi stänger ditt konto eller raderar dina personuppgifter. och begära att vi stänger ditt konto eller raderar dina personuppgifter. Vi har dock en rättslig skyldighet att behålla vissa av dina personuppgifter även efter att du har bett oss att radera dem. Vi kommer bara att behålla dem vi absolut måste behålla, och bara för att säkerställa att vi kan uppfylla rättsliga krav, lösa tvister, förhindra bedrägerier och missbruk eller verkställa våra villkor.
11. Dina rättigheter.
Du har ett antal "rättigheter som registrerad". Nedan hittar du information om vilka dessa rättigheter är och hur du kan utöva dem.
Rätt till åtkomst
Du har rätt att begära en kostnadsfri kopia av de personuppgifter som vi har lagrat om dig.
Rätt till rättelse
Om du anser att några av de personuppgifter som vi förfogar över är felaktiga har du rätt att begära att de uppdateras. Vi kan komma att be dig om bevis som visar att de är felaktiga.
Rätt till radering (även känd som rätten att bli glömd) och rätt till begränsning av uppgiftsbehandling
Du har rätt att begära att vi upphör med behandlingen eller raderar alla dina personuppgifter som vi innehar. Om du utövar denna rätt kommer vi att behålla en anteckning om ditt namn som är kopplad till din begäran och det kommer inte att hindra oss från att behandla nya uppgifter som du lämnar till oss i efterhand.
Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att be oss elektroniskt flytta, kopiera eller överföra dina personuppgifter i ett maskinläsbart format.
Rättigheter i samband med automatiskt beslutsfattande, inklusive profilering
·Vi använder ibland dina personuppgifter för att fatta beslut med automatiska medel. Det innebär att vi analyserar din kontoaktivitet, inklusive appar, beställningar, betalningar m.m. Vi gör det för att bekräfta din identitet och för att upptäcka och förebygga brott. Denna automatiska beslutsprocess är nödvändig om du vill fortsätta shoppa hos oss på nätet. Du har rätt att avvisa automatiska beslut, men det kan innebära att du endast kan shoppa hos oss i våra fysiska butiker.
Rätt att återkalla ditt samtycke
I de fall vi förlitar oss på ditt godkännande för databehandling kan du när som helst återkalla eller ändra detta samtycke.
Ovanstående rättigheter kan vara begränsade under vissa omständigheter, till exempel om uppfyllandet av din begäran skulle avslöja personlig information om en annan person, om du ber oss radera information som vi är skyldiga att ha enligt lag, eller om vi har tvingande legitima intressen att behålla den. Vi kommer att meddela dig om så är fallet och kommer då endast att använda din information för dessa ändamål. Det kan också hända att du inte kan fortsätta använda våra tjänster om du begär att vi slutar behandla dina personuppgifter.
Om du har några allmänna frågor eller vill utöva någon av dina rättigheter, klicka här. Våra säkerhetsrutiner innebär att vi kan behöva begära identitetsbevis innan vi lämnar ut personuppgifter till dig som svar på en förfrågan.
Vi uppmuntrar dig att kontakta oss om du har några frågor om hur vi samlar in eller använder dina personuppgifter. Du har dock även rätt att lämna in ett klagomål direkt till Integritetsskyddsmyndigheten i Storbritannien, Information Commissioners Office. Kontaktuppgifter finns på myndighetens webbplats www.ico.org.uk. Om du bor i ett annat land inom EES kan du kontakta din lokala integritetsskyddsmyndighet. En förteckning över de olika förvaltnings- och tillsynsmyndigheterna finns här – https://edpb.europa.eu/about-edpb/board/members_en.
12. Integritetsmeddelande för invånare i Kalifornien
Om du är bosatt i Kalifornien kan du ha vissa ytterligare rättigheter med avseende på dina personuppgifter enligt California Consumer Privacy Act 2018 ("CCPA”).
Vi har angett information som vi samlar in i vår huvudsakliga sekretesspolicy. Vi har också lämnat information om hur vi kan samla in dessa uppgifter och det kommersiella syftet med att samla in eller dela dina personuppgifter. Vi har också klargjort att vi inte säljer personuppgifter enbart för ekonomisk vinning.
Försäljning av personlig information inom ramen för CCPA är omfattande och inbegriper utlämnande av personlig information till utomstående mot ersättning, inte enbart i form av pengar. Vi delar pseudonymiserade identifierare, som maskerade e-postadresser och webbkakor, med våra annonspartner i reklamsyfte.
Dina rättigheter liknar dem som gäller enligt GDPR. Just i Kalifornien har du följande rättigheter:
Rätt till åtkomst
Du kan begära åtkomst till de kategorier och specifika delar av personuppgifter som vi har samlat in om dig, kategorierna av källor för sådan insamling, det kommersiella syftet med att samla in eller sälja personuppgifter, de kategorier av tredje parter som vi delar personuppgifter med, de kategorier av personuppgifter som vi har lämnat ut och sålt om dig under de senaste tolv månaderna och de kategorier av tredje parter till vilka personuppgifter såldes.
Rätt till radering
Du kan begära att vi tar bort alla dina personuppgifter som vi har samlat in (med vissa undantag).
Rätt att avböja försäljning av dina personuppgifter
Rätt att säga nej till försäljning av dina personuppgifter:
Rätt till icke-diskriminering
Du får samma service och pris om du utövar dina rättigheter enligt CCPA.
Så utövar du dina rättigheter
- Begäran om att utöva rättigheter (förutom opt-out): Du kan klicka här.
- Avböja försäljning av dina uppgifter: Klicka på "Sälj inte mina personuppgifter"
När du gör en förfrågan kommer vi att kräva vissa uppgifter från dig för att kunna verifiera din identitet och begäran; det kan innefatta ditt namn, din e-postadress och din hemadress.
14. Kontakta oss angående denna policy.
Om du har några frågor, kommentarer, krav eller funderingar gällande denna policy, kontaktar du vårt dataskyddsombud genom att, i första hand, skicka e-post till dpo@superdry.com. Om vi inte kan lösa ditt klagomål kan du skicka det vidare till dataskyddsmyndighetens kontor genom att klicka här: https://ico.org.uk/make-a-complaint/. Om du bor i ett annat land inom EES kan du kontakta din lokala integritetsskyddsmyndighet. En lista på de olika tillsynsmyndigheterna finns här – https://edpb.europa.eu/about-edpb/board/members_en Om du har frågor om en beställning som nyligen gjorts eller kundtjänstrelaterade frågor kan du mejla care@superdry.com.
Denna policy uppdaterades senast den 15 mars 2021. Vi har ändrat denna policy för att fastställa våra sekretessprinciper och för att tydligare förklara hur vi hanterar dina uppgifter, även när det gäller de olika syften för vilka vi använder dem.